دلایل افت رتبه سایت در گوگل

افت رتبه سایت می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که ما در این مقاله سعی می کنیم به طور کامل به این موضوع بپردازیم .

 

دلایل کاهش محبوبیت سایت در گوگل

علت کاهش ورودی سایت از گوگل

علت افت رتبه سایت در گوگل

افت رتبه سایت در گوگل
 drop site rank in Google

 

افت رتبه سایت شما در گوگل چه دلایلی دارد؟

شاید برای هر مدیر سایتی زمانی که ورودی گوگل سایتش پایین می آید خیلی نگران کننده باشد. بعضی وقت ها هم به فکر اینکه نکنه سایت شان گرفتار گوگل پنالتی شده باشند می افتند. دلایلی عمده ای در پایین آمدن رتبه سایت شما در گوگل وجود دارد که این قضیه را میشه از گوگل وب مستر فهمید. البته بعضی وقت ها هم به خاطر مناسبت ها و تعطیلی ها هم ممکن است تا حدودی رتبه سایت شما در گوگل پایین آید. در این مقاله قصد دارم شما را با دلایلی که باعث می شود رتبه سایت شما در گوگل کاهش پیدا کند آشنا کنم و راه حلی برای آن ها به شما ارائه کنم. پس اگر می خواهید بدانید افت رتبه سایت شما در گوگل چه دلایلی دارد؟ همراه من باشید.

 

افت رتبه سایت شما در گوگل چه دلایلی دارد؟

دلایل زیادی در افت رتبه سایت شما در گوگل وجود دارد که در این مقاله به بررسی کامل آن ها می پردازم. ولی قبل از آن این سوال را از خودتان بپرسید که آیا محتوای ارائه شده توسط شما به درد مخاطبانتان می خورد؟ آیا از این موضوع مطمئن هستید؟ این دقیقا یکی از همین دلایلی است که در ادامه مفصل راجع به آن توضیح می دهم.

 

1.سرعت سایت

یکی از دلایلی که ممکن است گوگل رتبه کمتری نسبت به رقبای شما به سایت شما بدهد سرعت سایتتان است. سرعت سایت یکی از مواردی است که گوگل خیلی روی آن تاکید دارد. خیلی وقت است گوگل به سایت هایی که سرعت کمتری نسبت به بقیه سایت ها دارند رتبه کمتری می دهد.

یکی از دلایلش این است که زمانی که کاربران با سایتی که سرعت پایینی دارد برخورد می کند ممکن است با آزردگی آن سایت را ترک کنند و از آن جایی هم که گوگل به راحتی کاربران اینترنتی اهمیت ویژه ای می دهد مجبور است سایت هایی که سرعت بیشتری دارند را به آنها نمایش دهد.

برای اینکه از سرعت بارگذاری سایت خود اطلاع پیدا کنید به سایت GTMetrix مراجعه کنید تا این سایت به شما بگوید سایت شما در چه مدت زمانی لود می شود. همچنین این سایت به شما می گوید که چرا سرعت سایت شما پایین است.

سعی کنید تا جایی که ممکن است بلوک های اضافی را از صفحه اول سایت خود حذف کنید. در واقع سعی کنید صفحه اول سایت خود را سبک کنید. فشرده سازی فایل های قالب سایتتون هم فراموش نکنید. عکس ها خیلی مهم هستند! سعی کنید حتما عکس های خود را تا حد ممکن فشرده کنید.

البته همه این ها رو سایت GTMetrix به شما گوش زد می کند!

 

2.لینک سازی داخلی

تعجب می کنم بسیاری از سایت ها از لینک سازی داخلی استفاده نمی کنند. همین مورد باعث می شود اهمیت صفحات سایت از نظر گوگل پایین بیاید و با افت رتبه صفحات سایت در گوگل مواجه شوند. برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید باید ارتباط بین صفحات داخلی سایت شما برقرا باشد. برای این کار می توانید پیشنهاد مقالات مرتبط را به کاربرانتان دهید. سعی کنید بعضی از کلمات کلیدی خود که فکر می کنید مهم هستند را به صفحات مهم سایت خود لینک کنید.

توجه داشته باشید ارتباط بین صفحات باید به صورت طبیعی باشد. یعنی اینکه فقط روی یک صفحه تمرکز نکنید و به آن لینک دهید. باید به صورت طبیعی ارتباط را بین مقالات جدید و قدیمی برقرار کنید.

در لینک سازی داخلی افراط نکنید! همچنین توجه داشته باشید که بعد از لینک سازی داخلی انتظار دیدن نتایج فوری را نداشته باشید. ممکن است حداقل 3 ماه طول بکشد تا گوگل ارتباط بین صفحات شما را شناسایی کند و اهمیت صفحات سایت شما را بالا ببرد.

 

3.بک لینک

یکی از دلایلی که سایت شما رتبه خوبی در گوگل ندارد تعداد و کیفیت بک لینک های آن است.

بارها گفتم که بک لینک و ریپورتاژ یکی از فاکتورهای مهم در سئو است. اما چه بک لینکی؟ بک لینک به چه صفحه ای از سایت؟ اینا سوالاتی هستند که اکثر افراد از آن ها بی اطلاع هستند و فقط به فکر گرفتن بک لینک برای سایت خود هستند. به خاطر همین هم سریع به خرید بک لینک یا ساخت بک لینک های متعدد در کوتاه ترین زمان ممکن روی می آورند.

برای اینکه بتوانید قدرت صفحات سایت خود را بالا ببرید باید به صفحاتی که فکر می کنید اهمیت آن ها برای شما بالا است و هم اکنون رتبه خوبی در گوگل ندارند لینک بدهید. در واقع شما باید به صورت کاملا طبیعی این کار را انجام دهید و اگر فقط روی یک صفحه از سایتتان که رتبه خوبی ندارد تمرکز کنید و فقط برای آن بک لینک بگیرید گوگل از این قضیه مطلع می شود و نه تنها رتبه خوبی به آن صفحه از سایت شما نمی دهد بلکه رتبه پایین تری به آن می دهد.

برای اینکه بتوانید رتبه صفحات سایت خود را از این راه بالا ببرید بهتر است برای صفحاتی که بک لینک می سازید لینک داخلی به صفحاتی که رتبه خوبی ندارند بدهید تا از این طریق بتوانید پروسه لینک سازی خود را به خوبی انجام دهید.

به این مقاله با عنوان ویژگی های دریافت بک لینک مراجعه نمایید

 

4.عنوان مقالات

اگر به گوگل وب مستر تولز خود مراجعه کنید می توانید از نرخ کلیک CTR صفحات خود با خبر شوید. منظور از نرخ کلیک در اینجا این است که چه تعداد از کاربرانی که با جست و جوی کلمات کلیدی سایت شما با آن مواجه شده اند و روی سایت شما کلیک کرده اند.

هنگامی که کاربران با کلمات کلیدی جست و جو شده در گوگل با سایت شما مواجه می شوند و روی آن کلیک نمی کنند، گوگل این قضیه را می فهمد و ممکن است رتبه فعلی صفحات سایت شما را کاهش دهد. چون فکر می کند کاربران علاقه ای ندارند سایت شما را در آن رتبه ببینند و همین مورد باعث می شود رتبه پایین تری به سایت شما بدهد.

یکی از عمده دلایلی که ممکن است سایت شما با این مشکل مواجه شود این است که عنوان صفحات سایت شما خوب و جذاب نیست. باید عنوان مقالات خود را طوری انتخاب کنید که برای کاربرانتان ترغیب کننده باشد و به محض مواجه شدن با مقالات سایت شما در گوگل روی آن کلیک کنند.

برای اینکه عنوان مقالات سایت خود را با توجه به سلیقه مخاطبانتان انتخاب کنید بهتر است از خود گوگل کمک بگیرید. با سرچ عنوان هایی که مد نظرتان است گوگل به شما می گوید چه عنوان های مشابهی توسط کاربران زیاد جست و جو شده است.

همچنین بهتر است از کلمات کلیدی اصلی حوزه کاری خود در عنوان های خود استفاده کنید. برای اینکه کلمات کلیدی محبوب کسب و کار خود را پیدا کنید استفاده از Google Trends رو به شما پیشنهاد می کنم.

 

5.محتوای قدیمی

یکی دلایلی که باعث افت رتبه صفحات سایت شما در گوگل می شود محتوای قدیمی شماست. البته این دلیل قانع کننده ای نیست. در بعضی از سایت ها دیده شده با وجود محتواهای قدیمی رتبه فعلی خوبی در گوگل دارند. اما نباید از محتواهای قدیمی سایت خود غافل شوید. سعی کنید هر چند ماه یک بار محتوای قدیمی سایت خود را بروز کنید.

گوگل طرفدار محتوای تازه است. منظور از بروز رسانی محتوا این نیست که مثلا لینک های داخلی به صفحات را عوض کنید. باید محتواتون رو به شکلی آپدیت کنید که گوگل از این موضوع اطلاع پیدا کند. یعنی حداقل 2 پاراگراف یا صوت یا ویدئو به محتوای قدیمی خود اضافه کنید.

مثلا درباره الگوریتم های گوگل مقاله ای نوشته اید و در سایت خود منتشر کرده اید. همانطور که می دانید الگوریتم های گوگل مدام در حال آپدیت هستند. همین موضوع بهانه ای برای بروز رسانی محتوای شما می شود. مثلا شما می توانید بروز رسانی هایی که گوگل در الگوریتم های خود ایجاد کرده است را به آن مقاله قدیمی اضافه کنید.

خیلی خوب است که بروز رسانی محتوای قدیمی سایت خود را با دوباره اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی تکمیل کنید. این کار باعث می شود بروز رسانی محتوای شما ارزشمند تر شود و گوگل هم از این موضوع با خبر می شود.

 

6.کاربر پسند بودن سایت

از اینکه وب سایتتان برای کاربران دیگر دستگاه ها بهینه است اطمینان حاصل کنید. به خاطر اینکه کاربران موبایلی روز به روز در حال افزایش هستند و از کاربران موبایلی نباید غافل شوید. شما می توانید با بررسی کاربران سایت خود در گوگل آنالیتیکس از این قضیه با خبر شوید. مطمئن باشید روزانه کاربران موبایلی که از سایت شما دیدن می کنند زیاد هستند.

گوگل هم سایت های کاربر پسند و mobile friendly رو در اولویت قرار می دهد. همیشه برای گوگل راحتی کاربران مهم بوده است و همین باعث شده است که سایت هایی که ریسپانسیو هستند را در جایگاه بهتری در نتایج جست و جو قرار دهد.

مسائله ریسپانسیو بودن سایت چیز تازه ای نیست و فکر می کنم سایت های زیادی دیگر درگیر آن نیستند. بحثی که الان خیلی مهم  است سرعت بارگذاری سایت برای کاربران موبایلی است. سرعت بارگذاری سایت شما برای کاربران دسکتاپی با کاربران موبایلی متفاوت است. اگر می خواهید از این موضوع با خبر شوید همین الان سایت خود را توسط سایت woorank تست کنید. این سایت دقیقا به شما می گوید که چه کار کنید تا سرعت سایت خود را برای کاربران موبایلی بهینه کنید.

 

جمع بندی و صحبت پایانی

اگر می خواهید رتبه صفحات سایت خود را در گوگل حفظ کنید و با افت رتبه ناگهانی در گوگل مواجه نشوید حتما موارد گفته شده در این مقاله را رعایت کنید. یادتان باشد رسیدن به نتایج سریع با سئو امکان پذیر نیست. دستور العمل های گفته شده را باید در سایت خود اجرا کنید تا نتایج آن را چند ماه بعد ببینید. امیدوارم از این مقاله هم خوشتان آمده باشد و استفاده کافی را برده باشید.

منبع : همیار وب

 

دیدگاهتان را بنویسید