الگوریتم رقص گوگل چیست

الگوریتم رقص گوگل چیست ؟

الگوریتم رقص گوگل چیست و چرا اهمیت دارد ؟!

ممکن است تابحال شاهد تغییرات مثبت و رشد ناگهانی ساییتان روی یک یا چند کلمه کلیدی شده باشید، که به یک باره موجب شده باشد جایگاه شما در گوگل به شدت تغییر کند، این اتفاق دقیقا توسط الگوریتم رقص (dance) گوگل رخ میدهد، و دلیل اصلی آن بررسی گوگل برای سنجش میزان رضایت بخشی صفحات مختلف شما برای کاربران میباشد.

کاربران دنیای وب در هر لحظه در حال پرسیدن سوالات جدید از گوگل هستند و گوگل همیشه تلاش بر این دارد که بتواند بهترین پاسخ ها را برای آنها ارائه دهد از طرفی با استفاده از این الگوریتم دو هدف دیگر را هم تحت تاثیر قرار میدهد ابتدا سایت های جدیدی را به کاربران نشان میدهد و باعث میشود یک که کاربران با سایت های دیگر هم آشنا بشوند و از طرفی همین امر باعث بهتر شدن و بیشتر دیده شدن دیگر سایت ها میشود و با افزایش بازدید و بهبود رنک آنها انگیزه بیشتری برای تولید محتوا ارزشمند پیدا میکنند.

جهت ورود به سامانه افزایش بازدید رایگان صفحات وب کلیک کنید

آشنایی با الگوریتم رقص

بعد از مدتی تحقیق درمورد کلمات کلیدی، بالاخره لیستی از کلیدواژه‌های پراهمیتِ مربوط به کسب و کارتان را در یک فایل اکسل درست کرده‌اید. در قدم بعدی، شروع به تولید محتوای اختصاصی و مفید می‌کنید.

مقاله‌هایی که تولید می‌کنید با کلمات کلیدی هدف به خوبی بهینه شده‌اند؛ به طوری که در عنوان، سرتیترها و بعضی بخش‌های متن، از کلمات کلیدی طولانی استفاده کرده‌اید. حتی حواس‌تان بوده که Keyword Stuffing نکنید.

حالا بعد از صرف چند ساعت زمان بر روی کیفیت محتوای خود، یک مقاله 2000 کلمه‌ای بسیار ارزشمند را نوشته‌اید. بنابراین بدون معطلی آن را در سایت خود منتشر می‌کنید.

بعد از چند روز به این فکر می‌افتید که ببینید مقاله‌ای که منتشر کردید، چه رتبه‌ای گرفته است. به همین خاطر، ابزارهای گوگل آنالیز و سرچ کنسول خود را باز می‌کنید. به بخش‌های مختلف آمار وب سایت تان سر می‌زنید تا بلکه خستگی تلاشی که برای نوشتن مقاله خود کشیده‌اید را با یک آمارِ کلیک بالا جبران کنید.

البته نتیجه همیشه مطابق میل شما نیست! در موارد بسیاری جایگاه ما در صفحه دوم یا سوم نتایج گوگل است در حالیکه؛

تصور می‌کنیم محتوای ما بسیار ارزشمندتر از صفحاتی ست که در حال حاضر رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

ما پس از مدتی متوجه می‌شوید که نه تنها Impression سایت شما بالارفته بلکه تعداد کلیک بالایی را هم در چند روز گذشته تجربه کرده‌اید. با خود فکر می‌کنید که این روند در آینده هم ادامه خواهد داشت و از این بابت در پوست خود نمی‌گنجید!

چند روز بعد، دوباره سری به سرچ کنسول می‌زنید و در کمال ناباوری با نتیجه‌ای عجیب و غیرقابل پیش بینی مواجه می‌شوید؛ بله همه چیز به حالت عادی بازگشته است. این ثانیه‌ها یکی از سخت ترین لحظلات زندگی کاری شما به عنوان یک کارشناس سئو است. اما مشکل واقعاً کجاست؟ دلیل این رشد ناگهانی چیست؟ چرا دوباره به جایگاه قبلی خود بازگشتیم؟

چطور شده که شما حتی با تولید محتوای عالی و منحصر به فرد و بعد از مدتی افزایش ورودی، با یک افت عجیب جایگاه روبرو شده‌اید؟

این نوسان در جایگاه و رتبه‌بندی زیر سر یک نفر است! الگوریتم رقص گوگل.

نمونه ای از تاثیر رقص گوگل بر نتایج جستجو

بعد از اتفاق افتادن رقص گوگل مشخص نیست که دقیقا چه جایگاهی نصیب شما خواهد شد. ممکن است جایگاه شما بهتر، بدتر و یا حتی مساوی با رتبه قبلی خودتان باشد.

جایگاه جدید شما وابستگی مستقیم به میزان آمادگی شما برای رقص گوگل خواهد داشت.

طبیعتاً انتظار دارید همین حالا یک تعریف سرراست و کتابی از این الگوریتم اسرارآمیز به شما بدهیم. ولی اگر می‌خواهید به خوبی با سازوکار رتبه‌بندی نتایج صفحه جستجو توسط الگوریتم رقص گوگل آشنا شوید، باید چند قدم به عقب بردارید تا کمی درباره این حرف بزنیم که اصلاً چرا باید چیزی به اسم رقص گوگل وجود داشته باشد.

مطالب پیشنهادی برای شما

الگوریتم برت چیست ؟

الگوریتم رنک برین چیست؟

 

دلیل پیدایش الگوریتم دنس

کی از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی صفحات وب میزان رضایت کاربران از محتوای آن‌هاست. برای تعیین میزان رضایت، عوامل متعددی بررسی می‌شوند که برخی از آن‌ها پیش از نمایش به کاربر و برخی پس از آن قابل محاسبه هستند.

به طور مثال فاکتورهایی مانند سرعت سایت، نمایش صحیح در موبایل، رعایت استانداردهای طراحی و نگارشی و … قبل از آنکه سایت شما به کاربران پیشنهاد شود توسط گوگل محاسبه می‌گردد. ولی فاکتورهای دیگری مانند زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک کاربران بر روی سایت شما، اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی و ثبت دیدگاه تنها پس از ورود کاربر به صفحه قابل محاسبه است.

برای آنکه گوگل بتواند تصمیم بهتری برای مقایسه ارزش و کیفیت صفحات بگیرد باید آن‌ها را در شرایط یکسان قرار دهد.

تعریف دقیق تری از الگوریتم رقص

فرض کنید که قصد دارید در یک مسابقه رقص شرکت کنید. برای اینکه داوران مسابقه از مهارت شما در رقص اطمینان کامل پیدا کنند، شما را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کنند. مثلاً ممکن است آهنگی را برای شما انتخاب کنند که نیاز به تحرک بالایی دارد و بنابراین شما هم برای موفقیت در مسابقه، نیازمند این هستید که از چالش‌هایی که این داوران سر راه شما قرار می‌دهند، با موفقیت عبور کنید.

در نتیجه فرصتی برای خودنمایی بر روی سن رقص به شما می‌دهد. الگوریتم رقص گوگل سایت‌هایی که در رتبه‌های پایین‌تر (صفحات دوم و سوم نتایج جستجو) هستند را برای بازه زمانی کوتاهی به رتبه‌های بالاتر یعنی در صفحه اول گوگل منتقل می‌کند. در این مدت رفتار کاربران در برابر این نتیجه جدید و میزان رضایت آن‌ها از محتوای صفحه را بررسی می‌کند.

به عنوان مثال، وقتی یک مقاله جدید را در سایت خود منتشر می‌کنید، گوگل برای تعیین جایگاه دقیق این محتوا، برای مدتی آن را در صفحه اول و در رتبه‌های بالا نمایش می‌دهد. در این مدت رفتار کاربران در مقابل این صفحه بررسی شده و میزان CTR آن در مقایسه با سایت قبلی که در همین رتبه بوده است مقایسه می‌شود.

به عبارت دیگر، گوگل با قرار دادن شما در نتایج اول صفحه جستجو، محتوای شما را آزمایش می‌کند و در صورت موفقیت، رتبه تان را بهبود می‌دهد. ولی اگر نتوانستید از چالش‌های صفحه اول گوگل (مثلاً محتوای شما نرخ کلیک پایینی داشته باشد) با سربلندی بیرون بیایید، دوباره به جایگاه اول خود بازمی‌گردید. به این جا‌به‌جایی و نوسان در نتایج جستجو را رقص گوگل می‌گویند.

رقص گوگل یا Google Dance یکی از مهم‌ترین و در عین حال ناشناخته‌ترین الگوریتم‌های گوگل است.

دلیل اهمیت بالای گوگل دنس

حالا که می‌دانید رقص گوگل چیست و اصلاً چرا به وجود آمده، وقت آن رسیده که از دلیل اهمیت این الگوریتم تاثیرگذار در رتبه‌بندی پرده برداریم. در این مرحله، قصد داریم داستانی که در مقدمه به شما گفتیم را کمی جلوتر ببریم.

اگر حجم زیادی از محتوای جدید و ارزشمند را به سایت خود اضافه کنید ولی به جای بهبود جایگاه، شاهد اُفت شدید رتبه سایت شدید، در قدم بعدی چه می‌کنید؟

اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما برسد، این است که این کاهش رتبه یک اتفاق منفی یا غیرطبیعی است. پس برای اینکه رتبه سایت خود را به حالت اولیه برگردانید، دست به کارهای مختلفی می‌زنید.

مثلاً ممکن است محتوای خود را ویرایش کنید یا به طور کل آن را حذف کنید. شاید هم در سایت‌های دیگر شروع به لینک‌سازی و حتی خرید بک‌لینک کنید. تمام این کارها را به این امید انجام می‌دهید که گوگل مجدد رتبه سایت شما را به حالت اول برگرداند. اما دست نگه دارید!

نوسان و جا به جایی رتبه در دنیای سئو سایت، یک امر کاملاً طبیعی است. اگر بعد از به‌روزرسانی سایت جایگاه‌تان تنزل پیدا کرد، این کاهش رتبه را به پای به‌روزرسانی سایت خود (مثلاً اضافه کردن محتوا یا صفحه جدید) نگذارید. این بالا و پایین آمدن رتبه سایت نتیجه الگوریتمِ رقصِ گوگل است.

پس مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد الگوریتم رقص گوگل به خاطر بسپارید این است که بالا و پایین آمدن‌های ناگهانی گوگل تنها به دلیل تغییر در سیستم رتبه‌بندی گوگل است و ارتباطی به خوب یا بد بودن محتوای شما ندارد.

جمع بندی

الگوریتم Google Dance هنوز هم برای بسیاری از افراد ناشناخته و اسرارآمیز است. همین عدم آگاهی باعث می‌شود که بسیاری از کارشناسان سئو نوسان‌های شدید رتبه سایت‌شان را یک سیگنال منفی به حساب آورند و دست به کارهای خطرناک یا حتی سئو کلاه سیاه در سئو بزنند.

اما باید بدانید که هدف اصلی گوگل از تغییر دادن رتبه سایت شما به صورت ناگهانی، تنها و تنها به چالش کشیدن محتوای سایت و تعیین جایگاه واقعی آن است. بعد از این بالا و پایین پریدن‌های طوفانی، موزیکِ رقص گوگل به بخش‌های آرام‌ش میرسد و به دنبال آن، جایگاه شما هم در نتایج جستجو تثبیت می‌شود.

پس از همین حالا آماده باشید، تا زمانیکه به سن رقص دعوت شدید بهترین نمایش خود را پیش چشم تماشاچیان اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید