پس از آشنایی با الگوریتم رنک برین در این مقاله به بررسی تحلیل نحوه عملکرد الگوریتم برت (BERT) میپردازیم.
برت(BERT) دقیقا زمانی که شما احساس میکردید جست و جو و نحوه دسترسی به اطلاعات مورد نیاز کاربر به حد کمال خود رسیده، گوگل دست به طراحی و انتشار بزرگ ترین و باهوش ترین الگوریتم خود در 5 سال گذشته زد. و از الگوریتم برت رو نمایی کرد، یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی عالی که به دیگر ربات ها و الگوریتم های گوگل کمک میکند تا درک بهتری بر عبارت جست و جو شده توسط کاربر داشته باشند.
کلمه BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است! لطفاً یک نفس عمیق بکشید و اصلاً نگران نام ترسناک و بیش از حد فنی این الگوریتم نباشید. در این مقاله میخواهیم به جای تمرکز بر روی اخبار و حواشی این بهروزرسانی که اخیراً در شبکه های اجتماعی زیاد دیده میشود، بر روی نکاتی دقیق شویم که در آینده ای نه چندان دور، میتواند سرنوشت سئو سایت شما را رقم بزند.
در ساده ترین حالت ممکن، بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک میکند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند.
حالا از شما میپرسیم، وقتی شروع به تایپ کردن در گوگل میکنید، بیشتر عبارت های پیشنهادی، از چه نوع زبانی استفاده میکنند؟
پس اگر به آن فکر کنید خیلی منطقی به نظر میرسد:
از آن جایی که موجوداتی که در گول سرچ میکنند، انسان هستند و بیشتر با زبان محاورۀ خودشان عبارتی را جستجو میکنند، پس اگر ربات های گوگل هم به جای تمرکز بر ساختار ماشینی، به بعد انسانی و طبیعی زبان توجه کنند، نتیجه نهایی ایده آل تر خواهد بود.
البته گوگل تا اینجای کار با انتشار رنک برین، تا حد زیادی زبان طبیعی را با زبان ماشینی جایگزین کرده، ولی الگوریتم Bert میتواند به عنوان مکمل رنک برین، نتایج دقیق تر و مرتبط تری را در اختیار کاربر قرار دهد. میپرسید چطوری؟
علاوه بر این، موضوع دیگری که با روی کار آمدن الگوریتم جدید گوگل بهتر از قبل میشود، درک موقعیت کلمات در جملات است. چی؟ متوجه منظور ما نشدید؟ پس اجازه دهید یک مثال بزنیم.
وقتی از گوگل میپرسید «راه های مهاجرت به کانادا» گوگل به تک تک کلمات این جمله به عنوان واحد های جدا از هم نگاه نمیکند، بلکه مفهوم هر کدام از این کلمات را از روی ارتباط آن ها با یکدیگر تشخیص میدهد. در این مثال اگر حرف اضافه «به» را تبدیل به «از» کنیم، معنی جمله کاملاً عوض میشود.
جالب است بدانید که این اختراعات جذاب اتفاق تازه ای نیستند و محققان هوش مصنوعی گوگل در سال 2018 در یک مقاله آموزشی معتبر درباره هوش مصنوعی گوگل و تاثیر آن در درک زبان انسان به صورت کلی آن ها را معرفی کردند.
طبق اطلاعاتی که در این مقاله آمده، آپدیتBERT میتواند کاری کند تا ماشین ها (مثل الگوریتم ها، کامپیوتر ها و…) زبان محاوره را با سرعت و آسانی بیشتری تحلیل کنند و در نتیجه درصد برداشت اشتباه از زبان انسان به شدت کاهش یابد. به این فرآیند در عمل NLP یا Natural Language Processing میگویند که میتوان از آن به عنوان هسته اصلی الگوریتم برت یاد کرد.
به طور خلاصه میتوانیم بگوییم:
در نتیجه داریم:
درک بهتر زبان انسان + دقت بیشتر در تحلیل کوئری کاربران = نتایج دقیق تر به هدف جستجوی کاربر
برای اینکه تنها به تعریف های تئوری بسنده نکنیم، در ادامه برای شما یک مثال کاربردی آوردیم تا همه این توضیحات را در عمل هم ببینیم.
فرض کنید عبارت انگلیسی «How to catch a cow fishing» را در گوگل سرچ میکنیم. (ترجمش میشه چگونه می توان ماهی خاردار صید کرد؟)
جالب است بدانید که cow در زبان انگلیسی 2 معنی متفاوت دارد: یکی به معنی گاو و دیگری هم در زمینه ماهیگیری به معنای نوعی ماهی خاردار دریایی است.
قبل از این آپدیت اگر عبارت نحوه صید ماهی خاردار (How to catch a cow fishing) را سرچ میکردید، نتایج مربوط به معنی اول کلمه cow، یعنی گاوها بود.
حتماً به این مورد توجه کردید که ما در کوئری بالا از کلمه ماهیگیری fishing استفاده کردیم ولی گوگل این کلمه را نادیده گرفته و نتایج مربوط به گاوها را به ما نشان میدهد.
حدس بزنید بعد از آپدیت برت چه اتفاقی افتاد؟
همان جستجو نتایجی را نشان میدهد که پر از تصویر ماهی خاردار دریایی و نتایج مرتبط با ماهیگیری است.
این یعنی الگوریتم BERT فهمیده چون عبارت جستجو شده شامل کلمه ماهیگیری است، پس نتایجی که به شما نشان میدهد هم باید ارتباط نزدیکی به ماهیگیری داشته باشد.
اولین سوالی که خیلی ها با انتشار این بهروزرسانی از خود میپرسند این است که آیا bert در سئو تاثیر دارد؟ در جواب باید بگوییم:
از آن جایی که سئو، فرآیند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوست، هر تغییری که موتورهای جستجو به الگوریتم های خود میدهند، فرآیند بهینه سازی را تحت تاثیر قرار میدهد.
پس سوال اصلی این نیست که آیا بهروزرسانی جدید گوگل در سئو تاثیر دارد یا خیر، بلکه سوال مهم تر این است که بدانید چه روش های بهینه سازی برای برت گوگل وجود دارد؟
یکی از شوخی هایی که در مورد بهینه سازی BERT در شبکه های اجتماعی ترند شده مربوط به لیست ده تایی زیر است:
10 راه برای بهینه سازی BERT گوگل:
1. You
2. Can’t
3. Optimize
4. For
5. A
6. Deep
7. Learning
8. NLP
9. Algorithm
10. Write for humans
اگر بخواهیم از زبان گوگل حرف بزنیم، باید به این حقیقت اشاره کنیم که هیچ کاری نیست که بتوانید آن را «بهینه سازی برای BERT گوگل» در نظر بگیرید.
ای دنی سالیوان، یکی از چهره های شاخص گوگل در شبکه اجتماعی توئیتر در این باره میگوید:
هیچ روش بهینه سازی برای BERT وجود ندارد. بهروزرسانی جدید تنها الگوریتم های ما را هوشمند تر کرده است و این یعنی بهتر میتوانیم محتوایی که برای کاربر نوشته را درک کنیم.
پس اینطور نتیجه میگیریم که باید اول از همه نیاز کاربر را درک کنیم و بر اساس آن، شروع به تولید محتوا کنیم.
اگر کمی بیشتر دقت کنید، متوجه میشوید که این الگوریتم بیش تر از همه، بر روی هدف جستجو کاربر تاکید دارد و تنها دلیل انتشار آن، فقط و فقط بهبود تجربه جستجو است.
یکی از کارهایی که الگوریتم BERT خوب انجام میدهد، پیش بینی هدف جستجو کاربر با درصد خطای پایین است. این یعنی اگر شما یکی از کلمات عبارتی را اشتباه تایپ کنید ولی بقیه کلمات یک مفهوم داشته باشند، گوگل به درستی متوجه منظور شما میشود و در کمال تعجب می بینید در نتایج همان چیزی را به شما نشان میدهد که در ذهن شما بوده!
پس میتوانیم اینطور نتیجه بگیریم که هدف اصلی الگوریتم BERT، درک بهتر و دقیق تر هدف جستجوی کاربر است.
از همان ابتدای انتشار الگوریتم جدید گوگل، کاربران سوالات زیادی درباره این دستاورد بزرگ گوگل سوال کرده اند که در ادامه به مهم ترین آن ها پاسخ میدهیم.
بسیاری از وب سایت ها که درباره جدیدترین الگوریتم گوگل صحبت کرده اند، تنها به نقل به مضمون کردن سایت های خارجی اکتفا کرده اند و با ارائه یک سری دیتای دسته اول، کاربران را با علامت سوال های زیادی رها کرده اند. اما با خواندن مقالات و اخبار مختلف درباره BERT اولین سوالی که از خودمان میپرسیم این است که ما باید چیکار کنیم؟
اولین تغییر که با روی کار آمدن مدل زبانی جدید گوگل به سئوکاران واجب میشود، تغییر در تولید محتوا و به خصوص محتوای متنی است. روش های قدیمی تولید محتوا مثل تکرار کلمه کلیدی یا سبز کردن چراغ YOAST وردپرس برای دیده شدن در گوگل دیگر اثرگذار نخواهند بود. به جای آن، باید با استفاده از تحقیق بر روی کلمات کلیدی بتوانیم به طور دقیق تری هدف جستجوی کاربران را درک کنیم و با همان زبانی که کاربران در حال جستجو هستند، شروع به تولید محتوا کنیم.
به طور مثال بخش People Also Ask یا پیشنهاد های گوگل در زبان فارسی میتوانند درست مانند یک قطب نما، راه درست تولید و بازاریابی محتوا را در عصر پادشاهی BERT به ما نشان دهند.