بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
ویدیو در ۵ سال اخیر به یکی از تمرکزهای اصلی بازاریابی کسبوکارها تبدیل شده و همواره به عنوان یک وسیله برای بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد. بر اساس یک گزارش که توسط آنیموتو منتشر شده است، ۸۴٪ افراد با یک ویدیو برندسازی شده انتشار یافته در شبکههای اجتماعی وارد تعامل میشوند.
در یکی از مطالب اخیر Hubspot هم عنوان شده که ۵۱.۹٪ بازاریابان، بازگشت سرمایه بازاریابی و تبلیغات ویدیویی را بیشتر از دیگر روشهای بازاریابی آنلاین میدانند. در ادامه این مطلب، به ۳ نکته میپردازیم که تاثیر بسیاری روی قدرت شروع بازاریابی ویدیویی کسبوکار شما میگذارد.
برای بازاریابی ویدیویی کسبوکار خود، اهداف استراتژیک تعریف کنید
هر مدیر مارکتینگی، اول باید از خودش بپرسد که ویدیو در برنامه مارکتینگ کسبوکارش چه جایگاهی دارد؟ اصلا فرقی ندارد که یک فروشگاه حضوری باشید یا مسئولیت مارکتینگ یک کسبوکار اینترنتی بر عهده شما باشد. هر کسبوکاری میتواند از تاکتیکهای بروز مارکتینگ مثل بازاریابی ویدیویی بهره ببرد. زیرا در نهایت تاثیر چشمگیری روی خروجی نهایی مارکتینگ کسبوکار شما میگذارد.
همیشه سعی کنید که ویدیو مارکتینگ را در کنار دیگر کانالهای مارکتینگ خود مورد استفاده قرار دهید و همیشه توجه کنید که هدف نهایی همه این روشهای بازاریابی یکی است.
برای نمونه از یک ویدیو در صفحه فرود خود بهره میبرید و برای افزایش ترافیک آن صفحه، یک کمپین تبلیغات بنری طراحی و اجرا میکنید. شاید هدف نهایی تمام این اقدامات، برای افزایش آگاهی درمورد یک محصول (Awareness) و یا حتی جمعآوری سرنخ (Lead) باشد.
از همان آغاز تبلیغات ویدیویی به اندازهگیری موفقیت توجه کنید
مانند هر روش بازاریابی دیگر که نیاز به سنجیدن موفقیت در آنها بسیار با اهمیت است، در بازاریابی ویدیویی هم لازم است که به KPI ها توجه ویژهای داشته باشید.
هر سیستم میزبانی ویدیو، اطلاعات سادهای چون تعداد بازدیدها، اشتراکها و بازنشرها را به شما ارائه میدهند که پس از مدتی تجزیه و تحلیل آنها، متوجه میشوید که چه نوع ویدیوهایی برای مخاطبان شما مفید هستند.
در کنار KPI ها، لازم است که به درستی پلتفورم اشتراکگذاری تبلیغات ویدیویی خود را انتخاب کنید و دریابید که آیا سرویس انتخاب شده، امکانات مورد نیاز شما را ارائه میدهد یا خیر.
مثلا در مورد مخاطب هدف، بهترین شبکه اجتماعی برای پیدا کردن مخاطبان بینالمللی، یوتیوب است و آپارات، برای کسب و کارهایی مفید است که میخواهند مخاطب ایرانی را هدفگیری کنند.
المانهای یک ویدیوی موفق را شناسایی کنید
ویدیوهای موفق دارای یک سری المانهای مشخص هستند که عبارتند از:
- یک مقدمه قابل فهم و ساده
- اینکه حتما مشکلی را حل کنند
- تمرکز روی چالش یا عملی که میخواهیم مخاطب با آن تعامل داشته باشد
- ارائه راهکارهای جالب و خلاقانه
- دکمه فراخوان برای اینکه مخاطب عمل بعدی را انجام دهد
البته همیشه توجه داشته باشید که بر اساس هدف نهایی ویدیو شما، ممکن است که این المانهای موفقیت تغییر کنند.
توجه داشته باشید که ویدیو مارکتینگ پر از سعی و خطا بوده و لازم است که همواره، فعالیتهای خود را آنالیز کنید تا به نتایج قانعکننده دست یابید.