بسیاری از افراد بر این باورند که برای دستیابی به بهترین جایگاه در گوگل باید مقالات طولانی با بیش از 2000 کلمه منتشر کنند تا به لینک اول گوگل برسند و دلیل این باور را بررسی لینک یکی های موجود میدانند ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و ببینیم آیا این مقوله صحت دارد یا خیر !
نیای سئو پر است از سوالات چالش برانگیز که هیچکس جواب قطعی برای آن ندارد! در واقع خیلی از ابهاماتی که در حوزه سئو وجود دارند، مثل لامپ نیمهسوخته دائماً در ذهن ما خاموش و روشن میشوند. چرا؟ به این دلیل که گوگل پاسخ واضح و روشنی به آنها نداده و تنها میتوان به تجربه و تشخیص متخصصین سئو رجوع کرد. جالب است که نظرات متخصصین هم با یکدیگر متفاوت است و همین مساله موجب سردرگمی بیشتر برای افراد تازه وارد میشود.
اگر کمی در تولید محتوا دست داشته باشید (یا حتی به آن علاقهمند باشید!)، خوب میدانید یکی از سوالات نفرین شده در حوزه سئو، مربوط به تعداد کلمات مناسب برای یک مقاله و تاثیر آن در جایگاه سایت است.
نظر متخصصین در پاسخگویی به این سوال متفاوت است؛
- گوگل به تعداد کلمه نگاه نمیکنه، فقط کیفیت مهمه!
- هرچی تعداد کلمات مقالات بیشتر باشه، شانس کسب جایگاه بالاتره
- دیگه کی حوصله داره مقالات بلند بخونه، پس هر چی کوتاهتر، بهتر
قصد داریم یک بار و برای همیشه، این چراغی که در حال روشن خاموش شدن است را خاموش! کنیم و با یک نگاه آماری، بهترین جواب را به این سوال بدهیم.
آیا طولانی بودن مقاله یک ارزش است؟
تحقیقات زیادی در مورد رابطه بین تعداد کلمات یک صفحه و کسب جایگاه در نتایج جستجو انجام شده است. به شکل عجیبی نتیجه بیشتر آنها یک چیز بوده؛
محتوای طولانی شانس بیشتری برای کسب جایگاه در گوگل دارد.
اگر تمام اینترنت را زیر و رو کنیم، به 3 تحقیق مهم در مورد نقش تعداد کلمات در سئو میرسیم؛
بر اساس آماری که شرکت Ahrefs ارائه کرده است، میانه تعداد کلمات موجود در یک مقاله برای رتبه 1 گوگل حدود 750 کلمه است.
مطالعه سایت Semrush نتایج مشابهی ارائه داده و به دو نکته مهم دیگر را اشاره داشت:
- صفحاتی که در رتبههای بالا هستند حجم محتوای بیشتری نسبت به رقبای خود در همان جستجو دارند.
- محتوای صفحاتی که در کلمات پرجستجو جایگاه مناسب دارند، 1.5 برابر طولانیتر از صفحاتیست که در عبارات ساده رتبه دارند.
مطالعات سایت معروف Backlinko هم نشان میدهد که؛ میانگین تعداد کلمات برای مقالاتی که در رتبه 1 گوگل هستند، تقریبا 1900 کلمه است.
تا اینجا مشخص شد که همه متخصصین در مورد تاثیر طولانی بودن محتوا بر کسب رتبه بهتر اتفاق نظر دارند. ولی نکته بسیار مهم حفظ کیفیت محتوا و رضایت کاربر در کنار طولانی بودن متن است.
اگر به هدف کاربر از جستجو دقت نکنیم این اعداد به شدت فریبنده است. بسیار پیش آمده که محتوایی ارزشمند و کاربردی نوشتهایم ولی تعداد کلمات آن کمتر از 1500 بوده است، به امید آنکه جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کند با اضافه کردن محتوای بیهدف و اصطلاحا آب بستن در محتوا همه چیز را نابوده کردهایم.
طولانی بودن یک مقاله برای رسیدن به رتبه یک گوگل، لازم و کافی نیست!
قبل از نگارش مقاله و تصمیمگیری در مورد تعداد کلمات آن بهتر است به دو فاکتور زیر توجه کنیم:
1. هدف کاربر از جستجو چیست؟
باور کنید که ما خیلی دوست داریم، یک جواب سرراست به شما بدهیم و با یک عدد (مثلا 2000 تا)، شر این سوال را برای همیشه از ذهن شما کوتاه کنیم. ولی قرار نیست خودمان را فریب دهیم. تعداد کلمات محتوا براساس زمینه فعالیت متفاوت است؛ مثلاً اگر یک سایت خبری داریم، طبیعتاً نمیتوانیم متن آن را به 2000 کلمه برسانیم، حتی اگر بشود واقعا انتظار داریم که همه آن را بخوانند؟
وظیفه یک خبرگزاری، رساندن مهمترین اخبار در کوتاهترین زمان ممکن است. اگر موضوعات جانبی و غیرضروری را در متن یک خبر بگنجانیم، این محتوای طولانی نه تنها برای دیگران مفید نیست، بلکه وقت گرانبهای آنها را هم میگیرد.
از طرفی اگر حوزه فعالیت سایت، نقد و بررسی محصولات دیجیتال است، هر چه بیشتر درمورد ویژگیها و امکانات محصول اطلاعات بدهیم، کاربر رضایت بیشتری از مطالعه خواهد داشت. اینجا مخاطب ما میخواهد برای محصول هزینه کند و برایش مهم است که قبل از خرید، همه چیز را در مورد محصول بداند.
حالا تصویر کنید که کاربر دیگری در گوگل جستجو کرده است، قیمت روز دلار. به نظر شما یک مقاله 2000 کلمهای پاسخ بهتری برای جستجوی کاربر است یا یک متن دو خطی؟ فکر میکنم با همین مثال عمق قضیه برای همه ما روشن شد.
2. پاسخ مناسب برای این هدف چیست؟
اولین قدم شناسایی هدف کاربر از جستجو بود، در مثال “قیمت دلار” هدف کاربر برای ما مشخص است و میدانیم که محتوای طولانی نمیتواند برایش راضی کننده باشد. ولی در بسیاری از موضوعات امکان حدس زدن یا پیشداوری وجود ندارد. برای پیدا کردن پاسخ مناسب یعنی حجم محتوای استاندارد برای این جستجو یک راه حل ساده وجود دارد:
قبل از شروع به نوشتن مقاله، عبارت کلیدی خود را در گوگل جستجو کرده و سایتهایی که در رتبههای بالای نتایج حضور دارند را بررسی کنیم. اگر سایتی در لینک اول است ولی محتوای طولانی ندارد، یعنی گوگل این تعداد کلمه را برای انتقال پیام و پاسخگویی به کاربر کافی دانسته است.
دیدگاه گوگل در مورد تاثیر تعداد کلمات بر جایگاه مقاله چیست؟
که در سال 2018 توسط گوگل و بهعنوان راهنمایی برای ارزیابی نتایج جستجو منتشر شد، به صورت رسمی در مورد تعداد مناسب کلمه در مقالات صحبت شده است:
در این متن، گوگل هیچ عددی را به عنوان یک معیار ثابت و ایده آل برای مقالات در نظر نگرفته و تنها به «یک مقدار راضی کننده از محتوای با کیفیت» اکتفا کرده است. این یعنی تعداد کلمات یک مقاله نسبی است و همانطور که پیشتر گفتیم به هدف کاربر از جستجو و موضوع مقاله وابسته است.
من یک مقاله طولانی و باکیفیت نوشتهام، چرا جایگاه مناسبی ندارد؟!
قرار نیست که هرکسی یک مقاله باکیفیت و طولانی نوشت بلافاصله به صدر نتایج جستجو برسد! طولانی بودن و حتی باکیفیت بودن محتوا تنها شانس حضور ما را در صفحه اول افزایش میدهد. گوگل برای ارزیابی سایتها، بیش از 200 فاکتور را برری میکند. یعنی اگر سایتی محتوای طولانی و با کیفیتی هم بنویسد ولی اعتبار دامنه پایینی داشته باشد، به نسبت سایت های با DA بالا، شانس کمتری برای کسب جایگاه در صفحه اول دارد.
به جز اعتبار دامنه چه فاکتورهایی در کسب رتبه تاثیرگذار است؟ میتوانید با خواندن مقاله مهم ترین فاکتورها برای افزایش رتبه سایت با این عوامل بیشتر آشنا شوید.
چرا مقالات طولانی شانس بیشتری برای کسب جایگاه دارند؟
تا اینجا در مورد تعداد کلمات و تحقیقات متعددی که در این زمینه انجام شده است صحبت کردیم ولی اجازه دهید تاثیرات پنهان مقاله طولانی بر سئو را نیز بررسی کنیم. اگر محتوای ما جامع و دقیق (بخوانید طولانی) باشد؛
- زمان حضور کاربر در صفحه را افزایش مییابد
- احتمال بازنشر آن در شبکههای اجتماعی بیشتر است
- سوالات کاربر به صورت کامل پاسخ داده شده و نیازی به جستجوی مجدد در گوگل ندارد
- اعتماد به نفس کاربر برای پرسش سوال خود بیشتر شده و فعالیت در بخش نظرات سایت بیشتر میشود
- فضای بیشتری برای لینکسازی داخلی و ارجاع کاربر به بخشهای دیگر سایت خواهیم داشت
- هدفگذاری بر روی عبارت طولانی و حاشیهای بهتر انجام شده و در طیف گستردهتری از کلمات جایگاه کسب میکنیم
دو نکته روانشناسی جالب درباره مقالات طولانی
وقتی مقاله ما همه چیز از کوچیکترین مسائل گرفته تا پیچیدهترین موضوعات را زیر ذره بین میبرد، کاربر به صورت ناخودآگاه به آن اعتماد میکند. حتی اگر وقت کافی برای خواندن کل مقاله را نداشته باشد، در آینده حتما به آن سر میزند. چرا؟ برای اینکه در ذهن کاربر این محتوا تبدیل به یک مرجع شده است.
اگر بتوانیم به روح و ذهن کاربر نفوذ کنیم، رقیبی برای ما نیست!
به یاد داشته باشیم که؛ قرار نیست کاربران همه متن را مطالعه کنند! استفاده مناسب از تصویر، عنوانبندی محتوا، لیستهای شمارشی و غیرشمارشی، بولد کردن کلمات مهم و … به کاربر کمک میکند تا به سرعت مهمترین اطلاعات مقاله را پیدا کرده و به جای مطالعه خط به خط، تنها بخشهای اصلی محتوا را مشاهده کند. تصویر زیر مثال جالبی از همین تکنیک است، ذهن شما دقیقا همان مسیری را طی میکند که با سایزبندی و رنگبندی برای آن طراحی کردهایم!
خیلی کوتاه پاسخ سوال را با هم مرور کنیم؛ مهم نیست محتوای ما چند کلمه باشد، ولی اگر خیلی کوتاه شد قبل از انتشار مطمئن شویم که موضوعات حاشیهای را به خوبی پوشش دادهایم و کوتاه بودن متن دقیقا همان چیزیست که کاربر دوست دارد ببیند.